김희진 교수

김희진 교수

김희진 교수
현직 :
TESOL대학원 전임교수 | 영어학부 전임교수
전공분야 :
코퍼스 영어학
담당과목 :
TESOL과 영어학 (Linguistics In TESOL)
             
코퍼스를 활용한 영어어휘지도 (Teaching English Vocabulary Using Corpus)
연구실 :
02-2173-2377
이메일 :
hijean@cufs.ac.kr

학력

  • Seoul National University, Korea, B.A.
  • University of Pennsylvania, U.S.A., M.S. in English Education (TESOL)
  • University of Pennsylvania, U.S.A., TESOL Certificate
  • Hankuk University of Foreign Studies, Korea, Ph.D. in English

경력

  • 2017.3-현재 사이버한국외국어대학교 영어학부장
  • 2014.2-2017.1 사이버한국외국어대학교 TESOL 대학원 부원장
  • 2012.9-2015.2 사이버한국외국어대학교 U-Learning 연구소 소장
  • 2010.3-2012.2 사이버한국외국어대학교 대외협력처장
  • 2006.3-2008.2 사이버한국외국어대학교 영어학부장

프로젝트/수상경력

  • 2014.5-2016.4. 한국연구재단 중견연구자 프로젝트 (2년 과제) 책임연구원. 사이버대학-대학원 영어과 스마트교육을 위한 수업체계 연구: 교수실재감과 상호작용의 향상을 중심으로.
  • 2015.2-2015.10. 제물포고등학교 특별연구활동 프로그램 지원사업. 코퍼스를 활용한 교과서 분석.
  • 2011. 한국교육과학기술부 원격대학 특성화 지원사업 프로젝트 공동연구원. 스마트 러닝 시스템 구축사업.
  • 2010. 한국교육과학기술부-한국교육학술정보원 공동주최 대학콘텐츠 공동활용 우수상 (한국교육학술 정보원장상 수상).
  • 2009.5-2010.5. 한국학술진흥재단 대학 교과과정 개선 프로젝트 (2년 과제) 책임연구원. 대학 직무영어의 블렌디드 러닝에 대한 교수-학습방안.
  • 2009. KERIS 한국교육학술정보원 원격 대학 프로젝트 책임연구원. JOB을 위한 글로벌 비즈니스 영어입문/초급실전영어(사이버한국외대 개설). 최우수콘텐츠 수상 (1위).
  • 2008.4-2009.1. KIPA (한국소프트웨어진흥원) 차세대 융합형 디지털 초등영어교과서 연계형 프로젝트 설계 위원장. 실감형 유러닝 콘텐츠 개발사업(LG CNS/컨소시엄).
  • 2006. KERIS(한국교육학술정보원) 원격 대학 콘텐츠 강화 프로젝트 책임연구원. 최우수콘텐츠 선정 (1위).
  • 2005.2-2005.12. KERIS(한국교육학술정보원) 사이버대학 프로젝트 책임연구원. 우수콘텐츠로 선정.
  • 2005.3. 아시아나 항공주최 우수학술논문상 수상.

정부기관 발표

  • 교육청(국제교육협력과). 2015 하반기 영어교사 대상 EBS English 활용설명회 (2015.11.16.) “어휘지도의 새로운 접근”.
  • 제주 국제 교육정보원. 중등영어교사연수(2016.1.13.). “Flipped learning 영어수업전략: 스마트러닝, 플립러닝, 핑퐁”. 2016B-1/2016-B-2, (http://www.jieis.go.kr).
  • 제주 국제 교육정보원. 초등영어교사연수(2016.1.13.). “Smart learning 영어수업전략”. 2016-B-1/2016-B-2, (http://www.jieis.go.kr).

논문

Journal Papers

  • Kim, HiJean. (2003a). Patterns of interaction in the communicative language teaching classrooms. Journal of Linguistic Science, 25.
  • Kim, HiJean. (2003b). The negotiated input and communication strategy approaches in second language acquisition. The New Studies of English Language and Literature, 26.
  • Kim, HiJean. (2003c). Young couples’ communication in changing Korea. Modern Studies in English Language and Literature, 47.
  • Kim, HiJean. (2003d). The curriculum for the English motion verbs in Korean ESL context. The Studies of English Language and Literature, 30.
  • Kim, HiJean. (2004a). Grammaticalization of the [the fact is that]-clause construction. Studies in Modern Grammar.
  • Kim, HiJean. (2004b). A corpus-based syllabus for teaching the lexical pattern: [The-N-is-that]. Language Research.
  • Kim, HiJean. (2004c). On the recent changes of [in fact] > [fact]. Korean Journal of Linguistics.
  • Kim, HiJean. (2004d). A probe into the integrated model of language change: Cognitively-oriented approach. Linguistics.
  • Kim, HiJean. (2004e). A usage-based phonology approach to [the] deletion in [The thing is (that)]. Journal of Discourse and Cognition.
  • Kim, HiJean. (2007a). Cognitive approach to [What I mean/think is that] constructions. Modern Studies in English Language & Literature.
  • Kim, HiJean. (2008a). Processes underlying the development of Korean intensifiers: The cases of ‘Nemwunemwu’, ‘Nemwu’, ‘Nem’. Linguistics.
  • Kim, HiJean. (2008b). An analysis on the practical usage of the ‘Look’. 영어어문교육.
  • Kim, HiJean. (2008c). 디지털언어의 긍정적 영향과 산업화 방안: 한일 사이버 언어의 비교.
  • Kim, HiJean. (2009a). 영어관용어 학습과 합성성원리. English Reading and Teaching.
  • Kim, HiJean. (2010a). The authenticity of English maximizers in high school English textbooks: The case of Absolutely, Totally, Utterly, Completely and Entirely. 영어영문학연구, 36(1), 219-244.
  • Kim, HiJean & Sunyeong Lee. (2010b). A study on the authenticity of English textbooks based on the word ‘Lovely’, with the comparison of American and British corpus”. 영어교과교육, 9(1), 1-22.
  • Kim, HiJean & Sunyeong Lee. (2010c). Traditional face to face and web-based tutorials: A study of university students’ perception on blended mode learning. 외국학연구, 14(1).
  • Kim, HiJean. (2010d). The use of ‘Lovely’ in Korean English textbooks: Comparing American and British corpus”. 한국영어교과교육학회, 9(1).
  • Kim, HiJean. (2011a). Cyber university’s blended learning model: Based on learners’ hindrance factors. 영어영문학연구, 52(2).
  • Kim, HiJean. (2011b). 효과적인 블렌디드 러닝 수업운영 방식 연구. 영어교과교육, 10(2).
  • Kim, HiJean. (2011c). A corpus-based approach to scalar approximators. 외국어교육연구, 25(2).
  • Kim, HiJean & Yoonjung Cha. (2011d). Implementation of instructional methods and learners’ views in online/offline business English classes. Multimedia Assisted Language Learning, 14(3).
  • Kim, HiJean & JungTae Kim. (2012a). 오프라인 대학교 영어교육에 최적화된 블랜디드 러닝 교수모형 연구. Multimedia Assisted Language Learning, 15(1).
  • Kim, HiJean. (2012b). 사이버대학교의 블랜디드 러닝 연구: 학습자 관점. 현대영어교육, 13(3).
  • Kim, HiJean, et al. (2013a). 온·오프라인 블랜디드 러닝의 원가 분석. 한국컴퓨터정보학회 논문지, 18(8).
  • Kim, HiJean & Jungah Kwak. (2013b). 이러닝 영어학습에서 페이스북을 활용한 보충학습 교수-학습 설계 및 효과성 연구. 영어어문교육, 19(4).
  • Kim, HiJean & Kwang Hur. (2013c). 카카오톡·구글플러스·행아웃을 활용한 이러닝 영어회화 과목의 교수학습방안. 어학연구, 49(3).
  • Kim, HiJean & MyongNym Yoon. (2014a). Adopting smartphone-based blended learning: An experimental study of the implementation of Kakao Talk and Mocafe. 멀티미디어와 언어교육, 17(2).
  • Kim, HiJean. (2014b). 자기주도적 학습 능력 함양을 위한 대학교수 학습 설계: e-PBL기반 직무영어를 중심으로. 외국어교육연구, 28(2).
  • Kim, HiJean & Kwang Hur. (2016a). 개정고등학교 영어 교과서의 형용사 유의어 코퍼스 기반·분석: Fast, Quick, Rapid를 중심으로. 영상영어교육, 17(3).
  • Kim, HiJean & Kwang Hur. (2016b). 사이버대학 영어 수업에서 스마트 앱을 활용한 혼합 교수, 학습 방안 설계와 효과성 비교. 멀티미디어와 언어교육, 19(1).

Conference Papers

  • Kim, HiJean. (2001a). Proceedings from the First Seoul International Conference on Discourse and Cognitive Linguistics: Grammaticalization of the [the-fact-is-that]-Clause Construction.
  • Kim, HiJean. (2003e). Proceedings from the Asia TEFL Conference: Corpus-Based Syllabus for the [the N is that] Construction.
  • Kim, HiJean. (2003f). Proceedings from the Second International Conference on Discourse and Cognitive Linguistics: The Recent Changes of [in fact] > [fact].
  • Kim, HiJean. (2004f). Proceedings from the 11th LSK International Conference, The Linguistic Society of Korea: On the Recent Change of [What I mean/think/guess is that] Constructions: A Cognitive-Psychological Treatment.
  • Kim, HiJean. (2004g). Proceedings from the Text and Discourse Conference: Historical Evolution of [What a Thing is that]: As a Pathway to Present-Day Variants. Chicago, IL.
  • Kim, HiJean. (2005a). Proceedings from New Reflections on GRZ: Cognitive Approach to the Subject Deletion in [I think/suppose/guess]. Santiego.
  • Kim, HiJean. (2007b). Proceedings from the Seoul International Conference on Discourse and Cognitive Linguistics: On the Degree Adverb ‘Nemwu’ in Korean: A Grammaticalization Perspective.
  • Kim, HiJean. (2008d). 한국언어학회/담화인지언어학회/한국생성문법학회 공동 학술 발표대회 프로시딩: A Probe into the Totality Adverb in Korean.
  • Kim, HiJean. (2008e). 한국언어학회/담화인지언어학회/한국생성문법학회 공동 학술 발표대회 프로시딩: An Analysis on Practical Usage of the Word ‘Look’: A Corpus-Based Approach.
  • Kim, HiJean. (2010e). Proceedings from 2010 International Conference on Applied Linguistics & Language Teaching/NTUST Applied Foreign Languages: Needs Analysis of Blended Learning for an On-Line General English Course.
  • Kim, HiJean. (2010f). ICT를 활용한 영어교육: 코퍼스 활용을 중심으로/한국영어교과교육학회/사이버한국외국어대학교/충북대학교 교육개발 연구소 프로시딩: Corpus and English Teaching.
  • Kim, HiJean & Yongjoo Rhee. (2010g). Proceedings from the 2010 Seoul International Conference on Linguistics/ (SICOL) the Linguistic Society of Korea/ the Linguistic Society of Taiwan: English Dictionaries and Reference Books in Korea: The Cases of Due to, Owing to, Thanks to, and Because of.
  • Kim, HiJean & Younghye Park. (2010h). Proceedings from the 2010 Seoul International Conference on Linguistics / (SICOL) the Linguistic Society of Korea/ the Linguistic Society of Taiwan: A Corpus-Based Approach to ‘Scalar Approximators’.
  • Kim, HiJean. (2010i). 2010년 한국 영어교과교육학회 학술대회/영어교육 정책의 변화와 교육 현장에서의 실천적 과제 (Changes in English Education Policy: Vision and Agenda) 프로시딩: Applying Corpus Linguistics to Teaching: Syllabus Design, Material Development and Classroom Activities.
  • Kim, HiJean. (2011e). 현대영어교육학회 학술대회 “영어교수·학습 및 평가의 새 지평” 프로시딩: 효과적인 블랜디드 러닝 수업운영 방식 연구.
  • Kim, HiJean. (2011f). 한국외국어교육학회 2011 학술대회 “외국어교육 및 평가의 선진화 방안” 프로시딩: 블랜디드 러닝을 활용한 직무영어의 효율적인 교수-학습 모형 연구.
  • Kim, HiJean. (2011g). 한국중앙영어영문학회 봄 학술대회 프로시딩: A Study of Cyber University’s Business English Class Blended Learning.
  • Kim, HiJean & MyeongIm Yoon. (2013d). Proceedings from Smart Language Learning in a Connected World: Strategic Design for English Writing Class in a Blended Learning Environment.
  • Kim, HiJean & Jungah Kwak. (2013e). Proceedings from Tailoring English Teaching for the Foreign Language Context: The Development of a Facebook Supplementary Learning Model at a Cyber University.
  • Kim, HiJean. (2013f). 한국일본어문화학회 추계국제 학술대회: 스마트러닝과 언어교육: 그 개념과 현장.
  • Kim, HiJean & Kwang Hur. (2013g). Proceedings from Foreign Language Education. “Creation and Personality in Foreign Language Education”, 2013 International Conference: Plugging the Educational Gap: A Social Learning Model for Cyber Universities.
  • Kim, HiJean & Jin Kim. (2014c). 한국코퍼스언어학회·한국외대 언어연구소·사이버한국외대 유러닝연구소·한국생성문법학회 공동학술대회 프로시딩: A Model for Design of Mobile Assisted Language Learning Based on Digital Games.
  • Kim, HiJean. (2014d). 현대영어교육학회 프로시딩: e-PBL을 활용한 대학 이러닝 영어 콘텐츠의 교수학습설계 ‘직무영어를 중심으로’.
  • Kim, HiJean & Hyunjung Nam. (2015a). Proceedings from the Modern English Education Society 2015 International Conference “Comparative Study on Two Corpus Based Approaches: Effectiveness Between Direct or Indirect Approaches over Typical Vocabulary Teaching Approaches in Developing Collocational Competence”: Building Blocks of English Teacher Training: Policy and Professionalism.
  • Kim, HiJean & Jin Kim. (2015b). The Asian Conference on Language Learning (ACLL) & The Asian Conference on Technology in the Classroom (ACTC) 2015 일본국제학술대회발표 프로시딩: Corpus-Based Smart Learning Utilizing Pedagogic Corpus.
  • Kim, HiJean & Mona Jang. (2016c). 현대영어교육학회 학술대회 프로시딩: TEE 수업에 대한 교사, 학생, 학부모의 인식 연구 ‘21세기 핵심역량과 영어교육’.
  • Kim, HiJean. (2016d). 2016년 신영어영문학회 겨울학술대회 프로시딩: 수업에 스마트 앱을 접목한 교수·학습방안의 학습 만족도 분석.
  • Kim, HiJean & Nokwen Kwak & Kyuyoung Lee. (2016e). 신영어영문학회 학술대회 프로시딩: 대수능 외국어(영어)영역에 나타난 Make, Get, Take의 의미에 기초한 언어의 분석 연구.

저서

  • 김희진. (1997). Survival TOEIC (BASIC 3). ㈜ 홍익미디어.
  • 김희진. (1998). (공저) Antenna TOEIC. ㈜ 박문각.
  • 김희진. (1998). (공저) Action English. Dongduk Women’s University.
  • 김희진. (2006). Survival English. 한국외대출판부.
  • 김희진. (2006). 초급독해와 말하기. 한국외대출판부.
  • 김희진. (2007). For or Against. 한국외대출판부.
  • 김희진. (2008). 생초보 토익 첫걸음. 한국외대출판부.
  • 김희진. (2009). 초급영어독해와 말하기. 삼성북스.
  • 김희진. (2010). 미국 영어 연수 따라잡기: Studying ESL Overseas. 아이엠북스.
  • 김희진. (2010). Job을 위한 Business 영어 입문: 비즈니스 영어 정복! 말만 들어도 멋집니다!. 아이엠북스.
  • 김희진. (2010). All Ears: 라이브한 리스닝 집중 코스. 사람인출판사.
  • 김희진. (2011). A Taste of New York with Jenny. 사람인출판사.
  • 김희진. (2012). 영어로 말싸움 해보기. 아이엠북스.
  • 김희진. (2012). 생기초 TOEIC 어휘. 아이엠북스.
  • 김희진. (2014). Talking DNA. 허브잉글리쉬.

Professional Activities

  • 한국 코퍼스언어학회 이사
  • 한국 영어어문교육학회 이사
  • 한국 외국어학회 이사
  • 한국글로벌 영어교육학회 이사
  • 한국 다독학회 이사